februari 27, 2019 - 6:46 e m
Hur träffar en fotbollsspelare målet – utan att ens se det? Tillsammans med ögonspecialisten Sabina Andersson Geimer har Toyota och Sveriges Paralympiska Kommitté utvecklat världens första VR-fotbollsspel som simulerar olika synnedsättningar. Syftet är att sprida kunskap om synnedsättningar och väcka uppmärksamhet för parasporten.
I spelet, som är det första av sitt slag, skjuter användaren på ett verkligt mål samtidigt som den visuella upplevelsen av att ha en synnedsättning simuleras.
Synnedsättningar indelas i tre olika klasser: B1, B2 och B3. För att skapa en verklig förståelse för olika typer av nedsättningar har ögonspecialisten Sabina Andersson Geimer varit delaktig i att ”översätta” de olika nedsättningarna till VR-upplevelsen.
– Jag har arbetat med blindsporter länge och blir fortfarande imponerad av alla dessa atleters bedrifter. Det är inte lätt att visualisera synnedsättningar för personer som inte har en nedsättning men resultatet i spelet har blivit mer realistiskt än jag först trodde var möjligt. Såvitt jag vet har ingen tidigare gjort en simulation av de här sjukdomarna på den här nivån tidigare, säger Sabina Andersson Geimer, Överläkare vid Ögonkliniken på Skånes Universitetssjukhus och nationell klassificerare inom blindsport.
Utifrån Sabinas expertis och medicinska förklaringar har en VR-upplevelse utvecklats med matematisk precision, för att säkerställa att synfelen visas verklighetstroget.
– Jag tycker det är ett väldigt genomtänkt och klokt sätt att förmedla en funktionsnedsättning på, där man inte bara visar synnedsättningen i sig, utan faktiskt även möjligheterna som kommer med en synnedsättning. Du behöver inte alls sluta spela fotboll och du kan absolut vara med och göra fantastiska saker och uppleva hela världen. Trots att du ser så här dåligt så är allt möjligt, säger Fatmir Seremeti, lagkapten i svenska landslaget i goalball.
Toyota är global sponsor av Paralympiska Spelen och sponsor av Sveriges Paralympiska Kommitté, där det svenska sponsorskapet innefattar att uppmärksamma paraidrotten för att öka antalet aktiva utövare.
– Syftet med VR-spelet är att sprida kunskap om hur det är att utöva sport med funktionsnedsättning och skapa en förståelse för vilka fantastiska atleter som finns inom parasporten, säger Erik Gustafsson, informationschef på Toyota Sverige.
Allmänheten kommer att kunna testa VR-spelet under flera olika parasportevent under året. Bland annat kommer upplevelsen finnas på mässan Leva & Fungera den 26-28 mars på Svenska Mässan i Göteborg där Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté har prova-på-möjligheter på Aktivitetsytan.