april 24, 2020 - 3:14 e m
Kommunikationsbyrån, Minnesota, med inriktning på Brand Engagement fortsätter sitt stora engagemang kring svensk parasport.
Minnesota har länge varit engagerade i svensk parasport och växlar nu upp ytterligare genom ett nytt samarbete med Sveriges Paralympiska Kommitté. Vi tog pulsen på vår nya partner.
Hur kommer det sig att det var just parasporten som ni valde att engagera er långsiktigt i?
Minnesota har tidigare kopplingar till parasporten, redan 2006 engagerade man sig för tennisspelaren Niclas Rodhborn i hans satsning mot Paralympics i Peking, och flera kommunikationslösningar har tagits fram i samarbetet med ATG som länge sponsrat Sveriges Paralympiska Kommitté. Dessutom har Minnesota flera års probono-arbete med RBU (Riksorganisationen för rörelsehindrade barn & ungdomar) i ryggen. Det känns väldigt bra att kunna lyfta viktiga frågor för idrottare med funktionsnedsättning. I vanliga fall får de alldeles för lite utrymme och till syvende och sist blir det en fråga om folkhälsa.
Ni gör dessutom detta pro-bono? Det finns många goda ändamål, varför just detta?
Utöver vårt engagemang i parasporten är det naturligtvis väldigt ärofyllt att få utveckla kommunikationen inför ett stort evenemang som Paralympics. Det är inget dussinuppdrag direkt.
Vad ser ni mest fram emot med detta samarbete?
Nu har vi hunnit arbeta ihop en hel del ihop sedan vårt allra första möte och det känns fantastiskt roligt! Vi ser fram emot att utveckla fler smarta idéer ihop hur vårt grundkoncept kan förgrena sig och gör skillnad på både gräsrots- och elitnivå.
Vad anser ni är den största vinsten för er att samarbeta med Sveriges Paralympiska Kommittée? Vad kan ni lära er av detta?
Att få träffa alla engagerade människor, något det finns gott om i er organisation! Det är otroligt inspirerande att möta personer som vägrar se något annat än möjligheter, full fart framåt varje dag. Detta oavsett om det handlar om att ta medaljer eller få ihop organisationen ute i kulisserna. Tack för det.