mars 4, 2022 - 9:18 f m
I samband med Paralympics i Peking återlanserar Sveriges Paralympiska Kommitté kampanjen Get in the Game – för att få fler att hitta till ett aktivt liv.
Paralympics är så mycket mer än medaljer, det är chansen att göra skillnad på riktigt. Sverige satsar betydligt mindre på idrott för personer med funktionsnedsättning än vad andra länder gör. Det vittnar bland annat Paralympics om där Sverige under längre tid tappat i medaljligan.
Detta vill Sveriges Paralympiska Kommitté ändra på och nu fortsätter den kampanj som startade inför Paralympics i Tokyo – Get in the Game.
Syftet med Get in the Game är att få fler personer med funktionsnedsättning att hitta till ett aktivt liv.
– Det handlar om att öka kunskapen om hur det är att idrotta med en funktionsnedsättning och erbjuda fler möjligheten till idrott och träning, på samma sätt som det politiskt handlar om att öka resurser till idrottsföreningar och göra idrottsanläggningar tillgängliga för alla, sa Åsa Llinares Norlin, ordförande för Sveriges Paralympiska Kommitté, i samband med kampanjen inför Tokyo.
Årets kampanj smygstartade redan den 28 februari med digitala annonser på DN.se och Expressen.se. Samma dag som Paralympics invigs, den 4 mars, drar kampanjen i gång på allvar med tryckta annonser i de båda tidningarna. Denna gång med Zebastian Modin och Ebba Årsjö som frontfigurer.
Håll utkik efter annonserna i DN och Expressen framöver! Kampanjen pågår till och med den 16 mars. För att stötta allas rätt till rörelse kan du också köpa ett armband som har tagits fram exklusivt för detta ändamål.